
#eszamlazas #adómegfelelés #unifiedpost #hungary #peppol #UK
Tartalomjegyzék
TL; DR
• Az Egyesült Királyság kormánya megerősítette, hogy 2029-től kötelezővé válik az elektronikus számlázás minden B2B ügylet esetében és minden közbeszerzési eljárás hatálya alá nem tartozó B2G ügylet esetében is.
• UK decentralizált modellt választott, kizárva a központi kormányzati platformot a folyamatból.
• A valós idejű jelentéstétel (RTR) 2029-ben nem kerül bevezetésre, hogy a kezdeti átmenet zökkenőmentesebb legyen.
• Az érdekelt felek konzultációja 2026 januárjában kezdődik, a teljes technikai ütemterv pedig a 2026-os költségvetésben kerül közzétételre.
UK kötelező e-számlázás első körös konzultáció
Az Egyesült Királyság hivatalosan lezárta az elektronikus számlázásról szóló többéves tárgyalásokat. A konzultációt követően a kormány végleges irányvonalat határozott meg, megerősítve, hogy 2029-től az e-számlázás kötelező lesz minden B2B és B2C számla esetében.
Ez a fontos döntés, – amelyet a 2025. november 26-án frissített, első körös konzultációs eredményekben jelentettek be, – egyértelmű elkötelezettséget jelez a digitális átalakulás iránt, amelynek célja a termelékenység növelése, a késedelmes fizetések kezelése és az adóügyi megfelelés modernizálása az Egyesült Királyság üzleti környezetében (amiből nagy falatot harap ki az Unió. A 2025 júniusával végződő 12 hónapban az Egyesült Királyság exportjának 41,1%-a az EU-ba irányult az Európai Unióba.)
Miért modernizálja az Egyesült Királyság kormánya az adóügyi megfelelést?
Az e-számlázási technológia nem új keletű az Egyesült Királyságban. Az NHS (National Health Service, az egész Egyesült Királyságot lefedő, államilag finanszírozott egészségügyi rendszer) és a nagyvállalatok már évek óta használják.
A piac azonban alacsony felhasználtsággal és fragmentáltsággal küzdött. A legfontosabb probléma az volt, hogy egyetlen közös szabvány hiányában az automatizálás előnyei gyakran korlátozottak voltak, ami arra kényszerítette a vállalkozásokat, hogy „kettős rendszereket” működtessenek. Ha mélyebben szeretne elmerülni a bejelentést megelőző piaci bonyodalmakban, olvassa el korábbi interjúnkat.
Ennek a fragmentációnak egyik jelentős tényezője a széles körű tudatosság hiánya. Sok nagyvállalat e-számlázó szoftvert használ strukturált számlák létrehozásához, de azokat továbbra is PDF formátumban töltik le, és e-mailben küldik el, így ez nem minősül elektronikus számlázásnak.
Ez a megszokásból eredő PDF-formátumra való támaszkodás megakadályozza őket abban, hogy teljes körű elektronikus megközelítést alkalmazzanak, és bár a létrejövő dokumentum technikailag digitális, a folyamat hiányosságai miatt nem kínálja a strukturált adatok előnyeit.
Ez a folyamatból eredő egyetlen hiba, beindít egy teljes dominó effektust, és további komplikációkhoz vezet, csökkentve a hatékonyságot és növelve a költségeket. Ilyen komplikáció, a számszaki- és tartalmi hibák keresése, a számlák manuális javítása, az ügylethez kapcsolódó minden dokumentáció adminisztrációja.
A Unifiedpost Group tömeges elektronikus számla küldő-fogadó megoldásai hibamentesen, jogszabályoknak megfelelően biztosítják a számlák és egyéb érzékeny üzleti dokumentumok gyors, hatékony továbbítását, tárolását. A fejlesztések költségét, gondját nem kell viselnie, mivel IT csapatunknak köszönhetően kész megoldással épülünk be a meglévő közép- és nagyvállalati rendszerekbe, beszállítói számlázásba. Folyamatba épített ellenőrzésekkel, 100%-os adatminőséggel és garantált adatbiztonsággal emeljük az elektronikus számlázást professzionális szintre. Kérdezzen szakértő kollégáinktól!
Ha nincs folyamatból eredő hiba az e-számlázásban, akkor a strukturált e-számla formátumok használata megelőzi a papír használatot, jelentősen csökkenti a digitális hulladékot, mivel ezek a fájlok sokkal kisebbek, kevesebb feldolgozási teljesítményt igényelnek, és ezáltal minimalizálják a digitális tranzakciók szén-dioxid-kibocsátását. Meglévő digitális alapok (forrás: Making Tax Digital & NHS). Emellett dinamikusan felgyorsítja az e-számlázási folyamatot, csökkenti a manuális beavatkozás szükségességét, és jól kialakított rendszer esetén biztosítja a jogszabályi megfelelést is.
Bár az országos B2B e-számlázási kötelezettség új keletű, az Egyesült Királyságban már két digitális rendszer is létezik
- NHS e-számlázás: Minden vállalkozásnak, amely B2G számlát állít ki az NHS-nek (National Health Service), csatlakoznia kell egy Peppol hozzáférési ponthoz, és számláit a Peppol hálózaton keresztül kell elküldenie.
- Making Tax Digital (MTD): A 2019-ben bevezetett MTD a kormány fokozatos megközelítése az adófolyamatok digitális jelentésre való átállásához. Bár az MTD nem minősül elektronikus számlázásnak, az alapelve hasonló: a megfelelés és a jelentés digitális folyamatra való áthelyezése, hogy a kormány nagyobb átláthatóságot kapjon a beérkező adatoknak köszönhetően. Az MTD sikeres, és azt mondják hogy a bevezetése megteremtette a feltételeket ahhoz, hogy az üzleti és szoftveres környezet alkalmazkodjon az új digitális kötelezettséghez.
2025 februárjában az Egyesült Királyság kormánya konzultációt indított, -„Elektronikus számlázás: az elektronikus számlázás népszerűsítése az angliai vállalkozások és a közszféra körében” címmel, – hogy megértse milyen kihívásokkal küzdenek a vállalkozások, és hogy véleményeket gyűjtsön arról, hogyan lehet elérni az e-számlázás igazi hatékonyságát biztosító „hálózati hatásokhoz” szükséges kritikus tömeget, végezetül, hogy megoldja a felvetett problémákat.
A válaszok megerősítették őket abban, hogy a kötelező elektronikus számlareform nélkül az Egyesült Királyság kockáztatja, hogy lemarad a nemzetközi versenytársaitól, akik már jelentős előnyöket realizálnak, a késedelmes fizetések 20%-os csökkenésétől a hatékonyságból fakadó megtakarításokig. Nemzetközi tanulmányok szerint az e-számlázást bevezető vállalkozások akár 60%-kal is csökkenthetik feldolgozási költségeiket, ami hatékonyabb és olcsóbb folyamatokat eredményez. Ez kisvállalkozások esetében 2 év után 2,2-szeres megtérülést jelent. (forrás: Stratégiai politikai döntések: decentralizált modell és 2029-es bevezetése)
Mi várható a kötelező UK elektronikus számlázásban?
- A kötelező elektronikus számlázás minden B2B, azaz vállalkozások között történő és a B2G, azaz vállalkozások és a kormányzat között történő tranzakcióka érvényes.
- A hatálybalépés dátuma: 2029, ahogy Magyarországon is. A kötelező e-számlázás bevezetésének pontos ütemtervét a 26. költségvetésben teszik közzé.
- Az angol kormány kizárta egy központi platform (mint például az olasz SDI) létrehozását. A tervezési munka most egy decentralizált modellre épül, olyanra, mint a 4-sarokpontos Peppol modell, mivel ezt preferálta a konzultációban résztvevők kimagasló többsége. A Peppol minden uniós ország e-számlarendszerével komplatibilis megoldás lesz. Ez a fókusz összhangban áll az angol üzleti gyakorlatokkal, hogy nem komplikálják túl a vállalkozások működési környezetét, és ez megoldás az, ami elősegíti a versenyképes fenntartását. A végleges technikai modell és szabvány még nem ismert.
- Elektronikus számlaadat jelentés, CTC: A kormány úgy döntött, hogy 2029-ben nem vezeti be a valós idejű jelentéstételt (RTR vagy ahogy Magyarországon nevezzük RTIR). Ez a kritikus elkülönítés biztosítja, hogy a 2029-es határidő kizárólag a kötelező e-számlázási infrastruktúra létrehozására összpontosítson, és ne az elektronikus számlahibák szankcionálására. Ezzel az angol kormány egy meglehetősen élhető, vonzó gazdasági környezetet teremt a vállalkozások számára. Bármely RTR-követelményt később, a létrehozott e-számlázási infrastruktúrára építve fognak megvizsgálni és bevezetni jóval 2029 után.
A nemzetközi dimenzió: Peppol és ViDA
Nem végleges a technikai megközelítés. A konzultáción a válaszadók egyik fő aggálya a határokon átnyúló kereskedelem támogatásához szükséges egyes elektronikus számla rendszerek közötti átjárhatóság, interoperábilitás volt. Semmi értelme olyan rendszert bevezetni, ami nem kompatibilis az uniós és más elektronikus számlarendszerekkel.
A kormány megerősítette, hogy a versenyképesség fenntartása miatt az e-számlázás kötelező lesz, de a technikai megvalósítást szándékosan nyitva hagyta a következő konzultációs szakaszra.
A vállalkozások és szakértők túlnyomó többsége a decentralizált, négyoldalú modellt (például a Peppol-t) részesítette előnyben, hivatkozva annak rugalmasságára, a más számlázási rendszerekkel történő átjárhatóságra, és az Egyesült Királyság meglévő MTD-rendszerével való összehangoltságára.
A 2026 januárjában kezdődő együttműködési szakasz legfontosabb eleme a szükséges szabvány véglegesítése, és a világ többi részével való interoperabilitás biztosítása lesz. Tekintettel a kormány nemzetközi kompatibilitás iránti elkötelezettségére, valamint az NHS sikeres bevezetésére, a végleges szabvány várhatóan szorosan illeszkedik majd a Peppol/EN16931-hez hasonló globális keretekhez, hogy biztosítsa a kompatibilitást a tágabb EU-ökoszisztémával.
A Peppol számlázás bevezetése a gyakorlatban
Hogyan lehet csatlakozni a Peppolhoz? A Peppol hálózaton keresztüli e-számlák küldéséhez és fogadásához a csatlakozni kell egy Peppol hozzáférési ponthoz A Unifiedpost Hungary is Peppol hozzáférési pont. A tanúsított Peppol szolgáltatóhoz történő regisztrálással a vállalkozás egyedi Peppol azonosítót kap, és a validációt követően meg is kezdheti az e-számlák küldését, fogadását.
A Peppol lehetővé teszi, hogy az összes Peppol hálózathoz csatlakozott cégekhez, szervezetekhez is hozzá lehessen férni, függetlenül azok hozzáférési pontjától vagy helyétől. Ez felgyorsítja a cégek kapcsolódását, egyszerűsíti az e-számlázási folyamatot, és biztosítja a biztonságos, szabványosított dokumentumcserét. A Peppol olyannyira bizonyította hatékonyságát, hogy értékes eszközzé vált nem csak az uniós, hanem a globális piacokon működő szervezetek számára is.
Tudta, hogy a Unifiedpost Hungary tömeges e-számla küldés-fogadás automatizáló megoldásai teljes adatbiztonságot garantálnak, nagy mennyiségű dokumentumot dolgoznak fel villámgyorsan, 100% adatminőséggel, hibamentes folyamatot biztosítanak, formátum- és csatornafüggetlenek, a szállító és vevő közé IT fejlesztés NÉLKÜL beékelődnek? A megrendelő vállalkozás igénye szerint beépített ellenőrzéseket végeznek és cégre szabott jóváhagyási munkafolyamatok is beállíthatók bennük?
A ViDA-kérdés: a BREXIT után és azon túl
Az EU digitális korszakban alkalmazandó ViDA irányelve előírja, hogy 2030-ig az egész unióban be kell vezetni a folyamatos tranzakcióellenőrzést (CTC).
Bár az Egyesült Királyság az Európai Unióból való kilépése miatt jogilag nem köteles betartani az EU ViDA-javaslatát, az e-számlázás kötelezővé tételére vonatkozó döntése és a Peppol-keretrendszerre való potenciális összpontosítása – amely keretrendszert számos tagállam is alkalmaz – pragmatikus szándékot tükröz: fent szeretnék tartani a kompatibilitást a legnagyobb kereskedelmi partnerükkel, az Unióval. Ebből kifolyólag a jövőben is fennmarad az uniós és az egyesült királyságbeli elektronikus számlázás átjárhatósága, ami megnyugtató mind az unióban, mind a UK területén működő vállalkozásoknak.
Mi várható a jövőben?
A kormány egyértelmű ütemtervet készített a tervezési szakaszra, amelyben a kényszerítés helyett az együttműködést hangsúlyozza:
- 2026 januárjában kezdődik az érdekelt felek széles körű bevonásának időszaka, a szakértői konzultáció. Ebben az együttműködésben szoftverfejlesztők, adótanácsadók és minden méretű vállalkozás részt vesz majd, hogy közösen alakítsák ki a végleges rendszer terveit.
- A részletes végrehajtási ütemtervet a 2026–os költségvetésben teszik közzé. Ez a dokumentum egyértelművé teszi a végleges szabványokat, műszaki előírásokat és szükséges iránymutatásokat.
- A HMRC* és a DBT** elkötelezett amellett, hogy a rendszer támogassa a versenyképes piacot, Tehát az állam aktívan támogatja a vállalkozások sikerét, megtisztítva előttük az utat a siker felé egy egyszerű és költséghatékony megoldással, hogy ne kelljen az adminisztrációra, számlázásra nagy hangsúlyt fektetniük, hanem a fő értékteremtő tevékenységükre tudják összpontosítani az erőforrásaikat.
* His Majesty’s Revenue and Customs (Őfelsége Adó- és Vámhivatala) rövidítése, amely az Egyesült Királyság kormányzati szerve. Ez a szervezet felelős az adók beszedéséért, a vámügyek intézéséért, és bizonyos állami támogatások kifizetéséért az Egyesült Királyságban.
** Department for Business and Trade (Üzleti és Kereskedelmi Minisztérium) UK: Ez a brit kormány egyik minisztériuma, amely a belföldi és nemzetközi kereskedelmi kapcsolatokért felelős. Feladata többek között a brit vállalatok exportjának támogatása és a külföldi befektetések ösztönzése az Egyesült Királyságban.
A digitális átállás már nem az a kérdés, hanem közeli valóság
A vállalkozásoknak most még több év áll rendelkezésükre, hogy megtervezzék a szükséges rendszerfrissítéseket, hogy kihasználhassák a kötelező e-számlázás által nyújtott hatékonysági, cash flow és adómegfelelési előnyöket.
Érdeklik a friss nemzetközi adómegfelelési változások, e-számla reformok és számlaadat bejelentési kötelezettségek? Külföldre számláz vagy nemzetközi terjeszkedést tervez? Az angolnyelvű Unifiedpost Banqup nemzetközi adómegfelelési hírnévtelenünkből elsőként értesülhet minden e-számlázási reformról, legyen az jelenleg folyó, vagy a jövőben tervezett változás.
Kérdezzen, válaszolunk!
Ne várja meg a kötelező határidőket! Egy professzionális elektronikus számla szolgáltató bevonásával garantálhatja vállalkozása zökkenőmentes, és jogszabályi szempontból hibátlan átállását a ViDA-kompatibilis e-számlázásra. Jelentkezzen ingyenes konzultációra, és sales csapatunk visszahívja.
Tudjon meg többet a termékeinkről!
E-számla fogadás | elektronikus számlák automatizált fogadása
E-számla küldés | tömeges e-számla és dokumentum küldése egy kattintásra
Digitális faktoring | a legmodernebb digitális finanszírozás
NAV 3.0 alapú elektronikus számlafogadás | Profi, egységes számlafeldolgozás
Nemzetközi e-számla megfelelés | Regisztráljon az angol nyelvű, tematikus hírlevélre
Peppol hálózat | Peppol hozzáférési pont vagyunk
Melyik e-számla szolgáltatót válasszam?
Számos e-számla szolgáltató van a piacon, de nem mindegy hogyan választunk, pláne egy erősen variábilis piacon. Egy rossz választás többletköltséggel, fejlesztésekkel, késedelemmel járhat. Összeállítottunk egy cikket arról, hogyan válasszunk elektronikus számla szolgáltatót.
adómegfelelés automatizálás belga e-számlázás belga elektronikus számla reform digitalizációs projekt e-számla e-számla automatizálás e-számla szolgáltató e-számla számla e-számlázás E-számlázási modellek elektronikus számla elektronikus számla befogadása elektronikus számlacsere automatizálás elektronikus számla szabályai elektronikus számla szolgáltató elektronikus számla sztornózása elektronikus számlázás Elektronikus számlázási titkok EN16931 elektronikus számlázási szabvány ETAF e-számlázás faktorálás Kérdezték kérdezték válaszolunk kérdezték válaszolunk videósorozat külföldre számlázás szabályai Lengyelországi e-számla reform mazars automatizált folyamatok márka nemzetközi e-számlázás németországi e-számla reform online számla adatszolgáltatás peppol Peppol számlázás számlafogadás trend tömeges dokumentumfogadás tömeges dokumentumküldés tömeges e-számlázás unifiedpost unifiedposthungary ViDA jogalkotási csomag videósorozat válaszolunk videósorozat Áfa a digitális korban

















